Rally og offroad

Rally and offroadRally er en gren helt for sig selv i motorsporten, hvor det selvfølgelig som i alt andet gælder om at komme først, men hvor løbet består af forskellige opgaver på tid, og hvor vinderen er den, der samlet set har den hurtigste tid sammenlagt.

I rally er der en førstekører, som er ham eller hende, som kører bilen, og en andenkører, der oplyser førstekøreren om både vejens beskaffenhed og forløb, så kørslen kan optimeres. Der køres enkeltstart på grund af ruternes beskaffenhed, så der er ikke den store bekymring for andre på banerne, mens man selv er ude. Til gengæld køres der rally i alt slags klima, så sne- og isklædte veje er ikke ualmindeligt, hvis man tager nordpå om vinteren for at køre.

Eller man kan kaste dig over off-road racing, hvor man i forskellige specialbyggede køretøjer af enhver art, både biler, lastbiler, motorcykler med videre, kører i alle former for natur. De fleste kender Paris-Dakar, hvor en stor del af løbet foregår i den Nordafrikanske ørken, men det er også en sport, som kan dyrkes på specielle baner, der er designet i off-road stil, så udfordringer kan fås på lukkede anlæg, og hvor der er helt andre muligheder for at køre ræs på tid.

Flere alternative løb er kommet til over tid, for er det et stykke med jord, så kan der i teorien køres off-road. Det har betydet, at der i dag køres off-road op ad meget stejle og bakkede områder eller på frosne skisportsbaner.

Begge er typer af sport, som kræver noget mere af føreren end bare at kunne køre hurtigt. Der er evner til at køre i utilgængeligt terræn, til at kunne finde vej, til at kunne forudse banen eller vejen, der køres på og til at kunne indregne vejret som en vigtig faktor. Det er ikke en sport for alle, men det er svært udfordrende og spændende.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*